دستوريتك يا ريس
الريس بدأ في عمله بكل صلاحياته وضرب بعرض الحائط قرار المجلس العسكري بحل البرلمان اللي تقريبا من اسبوعين تلاته كده كلنا فاكرين ان معظم -النخب- كانو بيصوتوا ان ده تعدي فاحش على القانون وان اللي له الفصل هو القضاء الاداري مش المجلس العسكري .. المهم اول ما جي الرئيس بدأنا نقول لازم الرئيس ياخد صلاحياته وفي اول قرار حقيقي لصلاحياته لقينا نفس -النخب- بتصوت برضه وتقول ازاي ده يحصل ده اسقاط لدولة القانون وتعدي على المحكمة الدستورية اللي هما هما كانو من اسبوع بس بيقولو ازاي مرسي يكرمهم دول بتوع مبارك وخلافه .. المهم ان بعد كل الكلام ده نوصل لحاجة واحده ومؤكده وهي ان في ناس خلقت لتعترض لمجرد الاعتراض فقط بدون اي سند قانوني او منطقي لاعتراضهم .. لما نيجي ونشوف قرار الرئيس هنلاقي في فقهاء دستوريين موافقين وفقهاء آخرين معترضين وسواء كنت متفق معاهم او معترض لكن يبقى الاساس ان الرئيس ألغى قرار صدر ن المجلس العسكري ولم يلغي حكم المحكمة الدستورية لأن حكم الدستورية هو عدم دستورية قوانين انتخابات الفردي وعندما نجد اختلاف في تفسير او حيثيات القرار فإنه يتم الاعتماد على منطوق الحكم وهذا ما استند عليه الرئيس ...
أنا أتفق مع الرئيس حتى وان كان قراره غير قانوني وغير دستوري .. كما وافقنا على تكليف المجلس العسكري -الغير دستوري- ووافقنا على الاعلان الدستوري في 30مارس -الغير دستوري- وتم عمل انتخابات مجلس شعب عن طريق قوانين -غير دستوريه- وضعها المجلس العسكري وأيضا بعد إصدار اعلان دستوري مكمل -غير دستوري- فأنا لا أجد حرجا من موافقة الرئيس -المدني- على قراره بإعادة مجلس الشعب -المدني- وهو قرار أعتقد أنه يتحدى به المجلس العسكري بكل صراحه ووضوح وانا مع تحدي هذا المجلس الذي ظل ينتهك الدستور والقانون طيلة عام ونصف بدون أي رد فعل ممن يسمون نفسهم -نشطاء ونخب سياسيه-
دولة القانون لا تقوم بدكتاتورية العسكر ..
احترام الدستور لا يتم عن طريق ديكتاتورية العسكر وكهنة مبارك ..
احترام واعلاء دولة القانون لا تتم الا عن طريق احترام ارادة الشعب حتى وان كنا مختلفين ومعترضين على ممثلو الشعب في المجلس ..
أنا ضد مجلس الشعب قلبا وقالبا ولكن عندما تصل الى المجلس العسكري فيجب تطبيق مبدأ :-
أنا وأخويا على -مجلس الشعب- .. وانا ومجلس الشعب على -المجلس العسكري- ...
المجد للشهداء ... المجد للثورة


No comments:
Post a Comment