Wednesday, 26 December 2012

ملخص خطاب السيد الرئيس الدكتور المهندس العالم محمد مرسي !! بتاريخ 26/12/2012

ملخص خطاب السيد الرئيس الدكتور المهندس العالم محمد مرسي !! بتاريخ 26/12/2012


محافظة الأقصر :- 47% اختاروا مرسي و53% اختاروا شفيق ... في الاستفتاء على الدستور 76% قالوا نعم 24% قالوا لا !!

محافظة البحرالأحمر :- 49% اختاروا مرسي 51% اختاروا شفيق.في الاستفتاء على الدستور 63% قالوا نعم و37% قالوا لا !

محافظة الشرقية:- 45% اختاروا مرسي و55% اختاروا شفيق .. في الاستفتاء على الدستور 66% قالوا نعم و34% قالوا لا !

محافظة الدقهلية :- 45% اختاروا مرسي و 55% اختاروا شفيق .. في الاستفتاء على الدستور 55% قالوا نعم و45% قالوا لا !

محافظة المنوفية:- 28% اختاروا مرسي 72% اختاروا شفيق .. في الاستفتاء على الدستور 49% قالوا نعم و51% قالوا لا !

فقط في مصر .. 32% ممن لهم حق التصويت يقروا الدستور .. 7% اختروا مجلس الشورى واصبح له حق التشريع .. ويقوللك إحنا الأغلبية !

انتقل التشريع من الرئيس الى مجلس الشورى !!  .. علما أن مجلس الشورى انتخبه 7% من الشعب ولم تكن من صلاحياته التشريع وقت الانتخابات

نسبة الي نزلوا الإستفتاء لم تتجاوز 33% , يعني الي قالوا نعم واللي قالوا لا على بعض مش أغلبية . محدش فينا أغلبية . الأغلبية هم الناس الغلابه

وأخيييرا لست نادم على تأييدي لك بل بالعكس .. وصولك وجماعتك للحكم لخص علينا سنوات من الخديعة بكم بإسم الثورة .. شكرا سيدي الرئيس !

Sunday, 2 December 2012

خيانة ضباط 8 ابريل !!

خيانة ضباط 8 ابريل !! 


الساعة 2 بعد الظهر والميدان مليان على الآخر وفي نفس الوقت ميدان تاني محشود له من فنانين ورياضيين .. أجواء البلد مولعة بعد خطاب مبارك في محاولة كانت ممكن تنجح لاستعطاف أطياف الشعب المختلفة الموجوده في الميدان .. بدأ التحرك من جهة غرب النيل باتجاه التحرير .. الجيش كان بيحمي الميدان .. المدرعات فتحت السكة للخيول والجمال .. القناصة استعدت وكله خد مكانه .. ميدان عبدالمنعم رياض بقى ميدان الصراع والبقاء .. الزحف زاد للميدان .. بدأ العمل في دروع بشرية ضد هجوم بلطجية آل مبارك ومستشفى الميدان بدأت تستقبل حالات وتعالجها وحالات تحولها لمستشفيات أكبر وحالات تقرأ عليها الفاتحة وتترحم عليها وحالات تخف وترجع تاني على خط النار كل ده والجيش واقف على خط النار وفاتح مدرعاته للطرفين بحجة الحيادية !!

الحياد في أي شيء الا الموت والكرامة .. ضباط قالوا لأ لكل ده .. ضباط فيهم اللي لأ من الأول وفيهم اللي فضل ساكت مستني اللحظة اللي يقول فيها لأ لأوامر من آل مبارك وكهنتهم .. ضابط كل تهمته إنو قال كفاية ظلم أنا شايف وساكت وحجتكم شرف المهنة .. أنهي شرف اللي يؤمر بالظلم والقتل والذبح والسحل والقنص ؟؟ أنهي شرف اللي يكتب بجسده اسم مبارك في احتفالات كل سنة من تخريج دفعات عسكرية وحربية ؟؟ أنهي شرف اللي يخليك أول ما تقول كلمة حق تسجنها وتمنعها من مباشرة أقل حق ليها في الحياة ؟؟

خيانة ضباط 8 ابريل وغيرهم لشرف المهنة العسكرية هي أشرف خيانة لظلم وقهر لضباط كل اللي عملوه انهم قالوا لأ في وجه سلطان جائر
موقعة الجمل كشفت أقبح وجه لمجلس الظلم والعار .. كشفت أقبح وجه لكهنة مبارك اللي كان كل همهم ابعاد جمال مبارك فقط من الحكم ..

مطالبهم كانت مطالب كافة الشعب المصري من سرعة محاكمة المخلوع واقالة النائب العام وسرعة المحاكمات وتطهير كامل في كافة المؤسسات من ضمنها المؤسسة العسكرية
ضباط 8 ابريل كل ذنبهم إنهم نفسهم يكونوا زي أي مواطن له حق إنه يقول لأ قدام كل ظالم .. إذا قانون العسكرية يمنع التظاهر بالملابس العسكرية فهل ده معناه قمع لحريتهم ولا معناه ضبط المؤسسة ؟؟

للأسف أول من أخل بشرف المؤسسة العسكرية هو مجلس كهنة مبارك ولم ولن (للأسف) يحاكم على خيانته للبلد .. سنة ونص من تخبط سياسي داخلي وخارجي , مئات الشهداء كل شهر خلال السنة والنص , سحل وهتك أعراض , صفقاته المشبوهة مع الاخوان والسلفيين في حل مشاكل البلد من أزمة أطفيح وامبابة وأحداث محمد محمود ومجلس الوزرا وقوانين واتهامات بالزور وبدون أدلة لحركات شبابية وخلافه .. كل ده ويتم محاكمة ضباط 8 ابريل على خيانتهم ؟؟!!

وعد مرسي باعادة محاكمة قتلة الشهداء بقوانين وضعها القتلة نفسهم ! والآن يوافق على قرار مجلس كهنة مبارك بإعادة محاكمة ضباط 8ابريل .. المتحدث الرسمي باسم القوات المسلحة يصرح بإن القضية أخذت أكبر من حجمها , وزير الدفاع يصدق على الحكم سنة مع ايقاف التنفيذ , الضابط محمد وديع مجهول موقفه !!!!!! هل يعتبر ما يحدث في تلك القضية امتدادا لتخبط اداري في تلك المؤسسة ؟؟

تأملنا خير عندما تمت اقالة طنطاوي وعنان وتعيين آخر وزير للدفاع .. تأملنا خير لما سمعنا باعادة تأهيل الضباط لممارسة عمله .. تأملنا خير لما أعلن مرسي اعادة محاكمة كل المتهمين عسكريا .. تأملنا وتأملنا ولكن يبقى التحقيق على أرض الواقع صفر ولن يتغير شيء حتى نفعل مثلما فعلنا يوم موقعة الجمل بالتصدي لكل حركات العدوان والمؤامرات

وأخيرا .. إن كان هناك صهيوني مغتصب اتخذته من الأوفياء .. فتذكر أن من هم مسجونون الآن هو من حموا بنوا جلدتك من الأصدقاء !!!