Sunday, 20 January 2013

فكره لدعم الاقتصاد المصري


اشتري المصري وسيبك من الحملات والاعلانات عن دعم الاقتصاد المصري بشراء المنتج المحلي ... بص كده على الي جاي وانت هتعرف انا اقصد إيه

.. أنا باشتري مصري بطريقتي اللي أنا مقتنع بيها ...
اركن عربيتي و اركب تاكسي .. أكل فريسكا ، درة مشوي أو بطاطا من بياع سريح عالكورنيش هيروح لعيلته بالفلوس ... اشتري كل الخضار و الفاكهة من حد واقف في الشارع مش من السوبر ماركت ..


لو هتجيب هدايا لزمايلك أو لصحابك او لحد بتحبه .. انزل خان الخليلي و اشتري نحاس أو ازاز معشق معمول في الخان مش حاجات صيني

جرب تلبس جزمة معمولة في مصر ..
جرب مرة تشرب عرقسوس من الشارع ( سمي و اتكل على الله مش هتموت .. كانوا ال 50 مليون ماتوا) ..
افطر مرة من على عربية فول .. و اسمع الراجل اللي على العربية و هو بيدعيلك بصباح نادي و زي الورد ...

اشتري باكو منديل من واد غلبان في اشارة مرور .. حتى لو شكله مش عاجبك ما تبقاش انت و الناس عليه ....
الفلوس إللى بتدفعها بتروح فعلا للناس إللى قامت عشانهم الثوره
بتروح مباشرة للغلابه ...

دول وزيهم كتير هما إللى يستحقو المساعده ....
مش رجال الاعمال إللى اصلا معاهم مليارات من البلد ...

ومفكروش يعملو حاجه بجد للبلد ... مصانعهم معموله عشان هما يكسبو وبس ميعرفوش حاجه تانيه وده إحدى اسباب الغلاء إللى حارق البلد .... محدش فيهم حاول يعمل مشروع قومى يساعد الاقتصاد المصرى بجد ... ويرخص الاسعار بجد

لو عايز فعلا تساعد مصر .... ساعد العامل الشقيان... ساعد البياع الغلبان... ساعد بتاع المناديل ... ساعد المنتجات المصريه الصغيره ... وساعد وساعد ... ساعد المحتاج المساعده فعلا .... ومتديش صدقه لحد مبيبعش حاجه ... ساعد إللى بيكافع بجد

متساعدش إللى خلو كيلو اللحمه ب 70 جنيه
متساعدش إللى خلو كيلو اللبن ب 7 فى علبه
متساعدش إللى خلو متر سلك الكهربا ب 8 جنيه
متساعدش إللى خلو السندوتش ب 30 جنيه
متساعدش إللى خلو متر السيراميك 100 جنيه
متساعدش إللى خلو كيس المكرونه ب 5 جنيه

ممكن تكون الاسعار دى تافهه بالنسبالك ... لكن 60 % من الشعب المصرى ميعرفش يشتريها .... وعشان كدا الاقتصاد المصرى ضايع لأنه غالى جدا وفئه قليله هى إللى قادره عليه , ده بسبب رجال الاعمال اللى عمالين يدفعو ملاين من ارباحهم المهوله على حملات إعلانيه ويلمو فلوسها من الشعب وسايبين الغلابه مش لاقين ياكلو ولا يسكنو ولا يتعلمو ولا قادرين على مصريف حاجه ... بيتمنو الموت عشان يوفرو لقمه لإخواتهم... والاسعار بتزيد عليهم يوم ورا التانى

عايز تساعد .... ساعد الصناعات الصغيره بجد .. ولو تعرف شغل اى حد ... خلى فلوسك رايحه للى فعلا محتاج ... ومتخليش رجال الاعمال يضحكو عليك

اما الاقتصاد المصرى عالميا ... فلا يستطيع احد إصلاحه إلا الحكومه
بوضع حد اعلى للأجور وتخفيض الجمارك والضرائب على المواد الخام الغير موجوده فى مصر ... والماكينات والصناعات الثقيله إلى ان توجد هذه الصناعه مره اخرى حتى يستطيعو إدخال مواد خام رخيصه وتصنيع منتجات مصريه تنافسيه حقيقيه
تساعد على زياده وتنوع المصانع والمنتجات
ومن ثم خفض الاسعار وزياده الجوده

الموضوع مش إختراع ... لكن إحنا بيتنصب علينا

Wednesday, 26 December 2012

ملخص خطاب السيد الرئيس الدكتور المهندس العالم محمد مرسي !! بتاريخ 26/12/2012

ملخص خطاب السيد الرئيس الدكتور المهندس العالم محمد مرسي !! بتاريخ 26/12/2012


محافظة الأقصر :- 47% اختاروا مرسي و53% اختاروا شفيق ... في الاستفتاء على الدستور 76% قالوا نعم 24% قالوا لا !!

محافظة البحرالأحمر :- 49% اختاروا مرسي 51% اختاروا شفيق.في الاستفتاء على الدستور 63% قالوا نعم و37% قالوا لا !

محافظة الشرقية:- 45% اختاروا مرسي و55% اختاروا شفيق .. في الاستفتاء على الدستور 66% قالوا نعم و34% قالوا لا !

محافظة الدقهلية :- 45% اختاروا مرسي و 55% اختاروا شفيق .. في الاستفتاء على الدستور 55% قالوا نعم و45% قالوا لا !

محافظة المنوفية:- 28% اختاروا مرسي 72% اختاروا شفيق .. في الاستفتاء على الدستور 49% قالوا نعم و51% قالوا لا !

فقط في مصر .. 32% ممن لهم حق التصويت يقروا الدستور .. 7% اختروا مجلس الشورى واصبح له حق التشريع .. ويقوللك إحنا الأغلبية !

انتقل التشريع من الرئيس الى مجلس الشورى !!  .. علما أن مجلس الشورى انتخبه 7% من الشعب ولم تكن من صلاحياته التشريع وقت الانتخابات

نسبة الي نزلوا الإستفتاء لم تتجاوز 33% , يعني الي قالوا نعم واللي قالوا لا على بعض مش أغلبية . محدش فينا أغلبية . الأغلبية هم الناس الغلابه

وأخيييرا لست نادم على تأييدي لك بل بالعكس .. وصولك وجماعتك للحكم لخص علينا سنوات من الخديعة بكم بإسم الثورة .. شكرا سيدي الرئيس !

Sunday, 2 December 2012

خيانة ضباط 8 ابريل !!

خيانة ضباط 8 ابريل !! 


الساعة 2 بعد الظهر والميدان مليان على الآخر وفي نفس الوقت ميدان تاني محشود له من فنانين ورياضيين .. أجواء البلد مولعة بعد خطاب مبارك في محاولة كانت ممكن تنجح لاستعطاف أطياف الشعب المختلفة الموجوده في الميدان .. بدأ التحرك من جهة غرب النيل باتجاه التحرير .. الجيش كان بيحمي الميدان .. المدرعات فتحت السكة للخيول والجمال .. القناصة استعدت وكله خد مكانه .. ميدان عبدالمنعم رياض بقى ميدان الصراع والبقاء .. الزحف زاد للميدان .. بدأ العمل في دروع بشرية ضد هجوم بلطجية آل مبارك ومستشفى الميدان بدأت تستقبل حالات وتعالجها وحالات تحولها لمستشفيات أكبر وحالات تقرأ عليها الفاتحة وتترحم عليها وحالات تخف وترجع تاني على خط النار كل ده والجيش واقف على خط النار وفاتح مدرعاته للطرفين بحجة الحيادية !!

الحياد في أي شيء الا الموت والكرامة .. ضباط قالوا لأ لكل ده .. ضباط فيهم اللي لأ من الأول وفيهم اللي فضل ساكت مستني اللحظة اللي يقول فيها لأ لأوامر من آل مبارك وكهنتهم .. ضابط كل تهمته إنو قال كفاية ظلم أنا شايف وساكت وحجتكم شرف المهنة .. أنهي شرف اللي يؤمر بالظلم والقتل والذبح والسحل والقنص ؟؟ أنهي شرف اللي يكتب بجسده اسم مبارك في احتفالات كل سنة من تخريج دفعات عسكرية وحربية ؟؟ أنهي شرف اللي يخليك أول ما تقول كلمة حق تسجنها وتمنعها من مباشرة أقل حق ليها في الحياة ؟؟

خيانة ضباط 8 ابريل وغيرهم لشرف المهنة العسكرية هي أشرف خيانة لظلم وقهر لضباط كل اللي عملوه انهم قالوا لأ في وجه سلطان جائر
موقعة الجمل كشفت أقبح وجه لمجلس الظلم والعار .. كشفت أقبح وجه لكهنة مبارك اللي كان كل همهم ابعاد جمال مبارك فقط من الحكم ..

مطالبهم كانت مطالب كافة الشعب المصري من سرعة محاكمة المخلوع واقالة النائب العام وسرعة المحاكمات وتطهير كامل في كافة المؤسسات من ضمنها المؤسسة العسكرية
ضباط 8 ابريل كل ذنبهم إنهم نفسهم يكونوا زي أي مواطن له حق إنه يقول لأ قدام كل ظالم .. إذا قانون العسكرية يمنع التظاهر بالملابس العسكرية فهل ده معناه قمع لحريتهم ولا معناه ضبط المؤسسة ؟؟

للأسف أول من أخل بشرف المؤسسة العسكرية هو مجلس كهنة مبارك ولم ولن (للأسف) يحاكم على خيانته للبلد .. سنة ونص من تخبط سياسي داخلي وخارجي , مئات الشهداء كل شهر خلال السنة والنص , سحل وهتك أعراض , صفقاته المشبوهة مع الاخوان والسلفيين في حل مشاكل البلد من أزمة أطفيح وامبابة وأحداث محمد محمود ومجلس الوزرا وقوانين واتهامات بالزور وبدون أدلة لحركات شبابية وخلافه .. كل ده ويتم محاكمة ضباط 8 ابريل على خيانتهم ؟؟!!

وعد مرسي باعادة محاكمة قتلة الشهداء بقوانين وضعها القتلة نفسهم ! والآن يوافق على قرار مجلس كهنة مبارك بإعادة محاكمة ضباط 8ابريل .. المتحدث الرسمي باسم القوات المسلحة يصرح بإن القضية أخذت أكبر من حجمها , وزير الدفاع يصدق على الحكم سنة مع ايقاف التنفيذ , الضابط محمد وديع مجهول موقفه !!!!!! هل يعتبر ما يحدث في تلك القضية امتدادا لتخبط اداري في تلك المؤسسة ؟؟

تأملنا خير عندما تمت اقالة طنطاوي وعنان وتعيين آخر وزير للدفاع .. تأملنا خير لما سمعنا باعادة تأهيل الضباط لممارسة عمله .. تأملنا خير لما أعلن مرسي اعادة محاكمة كل المتهمين عسكريا .. تأملنا وتأملنا ولكن يبقى التحقيق على أرض الواقع صفر ولن يتغير شيء حتى نفعل مثلما فعلنا يوم موقعة الجمل بالتصدي لكل حركات العدوان والمؤامرات

وأخيرا .. إن كان هناك صهيوني مغتصب اتخذته من الأوفياء .. فتذكر أن من هم مسجونون الآن هو من حموا بنوا جلدتك من الأصدقاء !!!

Friday, 12 October 2012

حكم ما بعد الموقعة

قبل الموقعة بيوم


التاريخ 1 فبراير 2011 .. أعداد المتظاهرين في ازدياد .. الشلل يصيب مصر بالكامل .. الجيش يوزع وحداته باستمرار على حدود التحرير .. طائرات الهليكوبتر تحلق لمراقبة الأجواء .. الكل ينتظر قرار من رئاسة الجمهورية .. أعمال السلب والنهب على أشدها .. عمر سليمان يبدأ مشواراته مع كافة أطراف المعارضة (الكرتونية) .. رفض تام لما يحدث .. أنباء وأخبار عن البدء في تصفية أعضاء الحزب الوطني وقادة اللجان في الحزب وأهما لجنة السياسات .. على الجانب الآخر وبالتحديد في منطقة الهرم غرب النيل قيادات الحزب الحاكم وقتها على اتصال مستمر لمراقبة ما يحدث .. اسطبلات الخيول مكدسة بالخيول لعدم وجود السائحين على غير العادة من كل عام في مثل هذا الوقت .. مرتضى منصور يعلنها صراحة يسقط البرادعي والاخوان وانا مستعد ان ادافع عن هذا النظام ..

بدأت موقعة الجمل بالضبط من بعد انتهاء المخلوع من كلمته الشهيره سأعيش وأموت في وطني وبدأت أطياف كتيرة من الشعب في التعاطف معه بل ووصل الأمر إن أمهات واهالي ناس كتير من شباب الميدان بدأو في الاتصال باولادهم والمطالبة برجوعهم لأن الرئيس سيحقق مطالبهم .. ومع ساعات الصباح الاولى بدأ الميدان تدريجيا في انخفاض اعداد المتظاهرين فيه .. على الناحية التانية وبالتحديد في ميدان مصطفى محمود بدأ بعض أنصار مبارك في الحشد لعمل مظاهرة تأييد وترحيب وتعاطف بخطاب مبارك وقتها .. المهم في الأمر ده إن جميع اللي كانوا موجودين في ميدان مصطفى محمود وقتها هم رجال الحزب الوطني أو بالأصح هم تابعين لرجال الحزب الوطني واعتمدوا بشكل كبير على تلقائية الشعب المصري وان في اللي نزل بدون أي حشد اللهم الا إنه عنده رأي وسمع في التلفزيون ان في ناس نازله المهندسين ترحيب بكلام مبارك ..  



يوم الموقعة


الساعة 2 بعد الظهر والميدان مليان على الآخر وفي نفس الوقت ميدان تاني محشود له من فنانين ورياضيين ورجالة الحزب الحاكم (وقتها) .. أجواء البلد مولعة بعد خطاب مبارك في محاولة كانت يمكن تنجح لاستعطاف أطياف الشعب المختلفة الموجوده في الميدان .. بدأ التحرك من جهة غرب النيل باتجاه التحرير .. الجيش كان بيحمي الميدان .. المدرعات فتحت السكه للخيول والجمال .. القناصة استعدت وكله خد مكانه .. ميدان عبدالمنعم رياض بقى ميدان الصراع والبقاء .. الزحف زاد للميدان



 .. بدأ الألتراس في عمل دروع بشرية ضد الهجوم والشيخ الشهيد عماد عفت بيشيل بنفسه الحواجز وبيقفل كل سكه ممكنه لدخول بلطجية آل مبارك 


ومستشفى الميدان بدأت تستقبل حالات وتعالجها وحالات تحولها لمستشفيات أكبر وحالات تقرأ عليها الفاتحة وتترحم عليها وحالات تخف وترجع تاني على خط النار كل ده والجيش واقف على خط النار وفاتح مدرعاته للطرفين بحجة الحيادية !!
بعد نهار طويل من التراشق بالحجارة ومع بداية غروب الشمس بدأ شباب الألتراس مع مجموعات من شباب الاخوان وبعض الحركات الاخرى (6ابريل وكفاية) بعمل دروع من السياج والطوب للحد من الهجوم عليهم

  
لكن وللأسف بدأ التعاون الرهيب بين وزارة الدفاع ووزارة الداخلية المتمثلة في آخر جهاز لديها وقتها وهو أمن الدولة بالتعاون وتوزيع فرق القناصة المدربة تدريب عالي لاستخدامهم في الحروب ضد الأعداء بدأو في استخدامهم ضد أهل بلدهم لمطالبتم بالعيش والحرية والعدالة الاجتماعية والكرامة الانسانية وبدأو في تصويب أسلحتهم في ظهر الثوار 






بعد كل اللي فات يطلع اللواء الرويني ويتكلم عن تمثيلية في التحرير اسمها موقعة الجمل 



بل والأقوى من كده كمان هو اعترافه الصريح المباشر بأن أي اشاعة كانت تحدث وقتها كان هو مصدرها 





ازاي بعد كل اللي فات ده القاضي يطلب شهادة الرويني وكمان يطمأن ليها ويشوف إنها الشهادة الدامغة على براءة كل المتهمين ؟؟





شهادة الرويني في حد ذاتها إدانة صارخة لكل رجال الحزب الوطني والأعتى من كده كمان إن اللواء فؤاد علام وهو المعروف برجل أمن الدولة الأول صرح بكل وضوح إن صفوت الشريف هو الضلع الرئيسي في أحداث موقعة الجمل 



أحداث موقعة العمل شوهدت في كافة تلفزيونات العالم .. ولا يمكن التصديق او حتى التفكير في ان جماعة الاخوان هم من دبرو لتلك الموقعة .. الاخوان اخطأو وباعو دم الشهداء لكن الحقيقة الوحيده ان من دبر لموقعة الجمل هم فلول الحزب الوطني رجاله .. ولكن ازاي يتم محاكمة أشخاص هم بنفسهم من وضعوا القوانين .. ازاي بالعقل نحاكم واحد حط قانون جنائي واحاكمو بنفس القانون خاصة لما يكون بيسلك كل الطرق للتعدي على القانون ده ؟! لما يجي مرتضى منصور ويعلن إن قاضي موقعة الجمل مزور 


ويتهمه إنه عايز يقتله 


واول ما يطلع الحكم يتغنى بنزاهة القضاء والقاضي وفي نفس الوقت الأشرطة والأدلة اللي كانت موجوده في تسجيلات المتحف تم اخفائها او حرقها او اتلافها علشان هي بنفسها بتدين كل الأطراف من المجلس العسكري او فلول الحزب الوطني ورجاله




ولما نيجي ونشوف شفيق بنفسه وقتها وهو كان رئيس وزراء بيعلن عن مسؤوليته عن الموقعة وبيتوعد بتقديم كافة الأدلة لملاحقة الجناة ..


ولكن بمجرد ما خرج من الوزاره بيعلن إنه غير مسؤول عن تلك الأحداث!!    


أخيرا اربطوا كل ما سبق ببعضه حتى تعرفوا من هو مدبر تلك المذبحة

وإن كنت أيها الرئيس قد دعوت إلى فتح تحقيقات جديدة وتقديم أدلة جديدة لإدانة المتهمين 

فإني أدعوك وأدعوا كل الشعب المصري للترحم على شهداء ذلك اليوم ومشاهدة هذا الفيلم التسجيلي عن ذلك اليوم المشؤوم حتى تهرف من هو المتهم ومن هو الشهيد 


فيلم موقعة الجمل

(( المقال يوضح بالأدلة من هم مدبروا تلك الموقعة ))

المجد للشهداء .. المجد للثورة 

Thursday, 30 August 2012

مرسي بين النقد والتجريح و الاشاده والتقديس



فاز محمد مرسي مرشح حزب الحرية والعدالة بانتخابات الرئاسة في منافسه لم تشهدها أي دولة في الشرق الأوسط بين مرشحي الرئاسة .. بعد فوزه وبعد كم الخطابات التي أطل بها الرئيس الجديد المنتخب علينا كان في كل خطاب يعتذر عن من نساهم في خطابه القديم .. فمره يعتذر لقطاع السياحه والعاملين فيه ويؤكد على ان دورهم فاعل وقيادي ومره يعتذر للفنانيين ويؤكد أنهم هم عصب مصر وهم احد اهم اسباب ريادة البلد ومره ومره ومره ... 


كل ما سبق يجعلك تتوسم خيرا في هذا الرجل ولكن عندما تعلم أنه من جماعة الاخوان المسلمين وحزب الحرية والعدالة يبدأ عقلك في التفكير هل مكتب الارشاد هو من يحكم ؟؟ هل خيرت الشاطر هو من يدير مصر ؟؟ هل مرسي لا يعصي أمرا للمرشد ؟؟ هل وهل وهل ... 


من فريق رئاسي لمستشارين للرئيس ومن اقالة طنطاوي وعنان وتعيين قيادات جديده ودم جديد .. وكلنا نعلم ومتأكدين أن من كان يدير مصر خلال السنة ونصف الماضية هم مجلس كهنة مبارك وكل الأحداث تؤكد أن هذا المجلس كان ينفذ كلمة مبارك الشهيرة (أنا أو الفوضى)


وكانت جماعة الاخوان المسلمين وحزبها حزب الحرية والعدالة يرى أين مصلحته ويذهب لها فعندما أحس أن انتخابات مجلس الشعب والتي هي فرصته الذهبية للامساك بالسلطه التشريعية قد تتأجل بسبب أحداث محمد محمود تخلوا عن من كانو يدافعون عنهم يوم موقعة الجمل وكذلك وقت أحداث مجلس الوزراء .. ولكن في انتخابات الرئاسة نتذكر ماذا فعلوا .. وأن من انتخبوه من خارج جماعة الاخوان أكثر بكثير ممن انتخبوه من الجماعة ونتذكر جميعا أن وقتها وصول شفيق للرئاسة كان سيعني القضاء تماما على الثورة 


التخويف من جماعة الاخوان المسلمين يذكرنا تماما بالعهد البائد عندما كان يتم التخويف بهم بأن أمن مصر هو بالخلاص والقضاء على هذه الجماعة وانهم يريدون تقطيع الايدي والارجل وتطبيق الحدود و...و...و 


ولكن كيف لنا أن نصدق كل تلك التخويفات بعد أن تم اسقاط وخلع فرعون لم يجرؤ أحد وأن يقولها في وجهه طيلة الثلاثون عاما الماضية ( الشعب يريد إسقاط النظام ) كيف يمكن لنا أن نخاف من أحد غير الله – عز وجل- ؟؟


جماعة الاخوان المسلمين او غيرهم من التيارات الدينية أو المدنية أو غيرهم لا تستطيع الاستئثار بالحكم منفرده لانه يجب على أي رئيس جديد أو أي تذكر ال18 يوم التاريخية من تاريخ مصر وعلى من يتخذهم فزاعة دائمة لانهيار مصر فعليهم التذكر أن أمن الدولة في عز جبروته قد انهار وتم اسقاطه خلال تلك الايام العظيمه من تاريخنا 

بعد كل ما سبق لما يتم نقد مرسي ؟ ولما يتم تجريحه في بعض الأحيان ؟ ولما الاشاده ولما يتم تقديسه ؟؟

نقدك لرئيس الجمهورية في قرار ما يستوجب ايجاد بدائل مقنعة لهذا القرار قد نتفق عليها او نختلف ولكنه بالحوار يمكن انشاء حل جديد يتم الاتفاق عليه .. فمثلا نتذكر قرار مرسي باختياره لرئيس الوزراء هشام قنديل ولتأجيلاته الغير مبرره حول اختيار نائبه وفريقه الرئاسي ومستشاريه نجد ان البديل كان متاح من أسماء لشخصيات جديره بهذا المنصب منهم من كان سياسي ومنهم من كان اقتصادي و ( على سبيل المثال لا الحصر عبدالمنعم أبوالفتوح , حسام عيسى, محمد أبوالعيون وغيرهم الكثير ) ولكن اختار مرسي قنديل لسبب لا يعلمه الا هو بل حتى أن قنديل لم يتم تداول اسمه طيلة الفتره الماضية بأنه من المرشحين لتولي رئاسة الحكومه فهل يستوجب هذا التجريح والرمي بالباطل سواء لهذا أو ذاك ؟؟


عدم تغيير النائب العام الذي أجمعت كل القوى الوطنية بل وكل الشعب تقريبا أجمع بعدم أهليته وصلاحيته لمنصبه من بعد الثورة خاصة أن طريقة تعيين النائب العام مريبة من تعيين رئيس الجمهورية له وعدم استطاعته لاقالته بل ويتمتع بكافة أنواع الحصانة ولا يترك منصبه الا لعلة الوفاة او تقديمه للاستقاله .. كنا نتمنى من مرسي وقتها تغيير كل تلك الخصائص خاصة أن بيده سلطة التشريع والتي اغتصبت من قبل المجلس العسكري ولكن حتى وان أبقى مرسي على النائب العام فهل كل ذلك يستوجب تجريحه او الإدعاء بالباطل ضده ؟؟


وعلى العكس تماما فاشادتك برئيس الجمهورية في قرار ما يستوجب الاشاده والترحيب وهذا لتشجيع الرئيس ودعمه في اتخاذ قرارات ثورية جريئة من احالة المشير للتقاعد ومن تحركات الرئيس شرقا بدلا من الغرب بل والذهاب الى ما هو ابعد من ذلك بذهابه لايران والترحم على الخلفاء الراشدين في معقل الشيعة ووصفه للنظام السوري بالقمعي ايضا في معقل من يدعمون نظام الاسد الوحشي بعد كل ما سبق هل يستوجب أن نهتف باسمه ونفديه بأرواحنا ودمائنا لمجرد أنه بدأ في سلك الطريق السليم ؟؟


نعلم جميعا أن نظام مبارك وكهنته كانوا دائما ما يشيدون عندما يتدخل الرئيس لحل مشكلة ما قد تصعب على من أوكل لهم الأمر ولكن الآن وفي ظل تأسيس لدولة المؤسسات الحديثة يجب أن يعلم كل مسؤول ما هي مسؤولياته واختصاصات عمله ولا يجب عليه انتظار تدخل الرئيس حتى نصل لدرجة تقديس هذا الرئيس لمجرد تدخله في حل مشكلة لا يريد المسؤول التحرك وأخذ قرار بذلك فمثلا نرى تلك المشكلة المتمثلة في المحليات وبرنامج النظافة فالرئيس اذا تدخل فقد يهدم اول عمود في بناء دولة المؤسسات ولكن ايضا نجد ان تدخله في سن قانون لاجراء انتخابات في المحليات او اختيار رؤسائهم هي من اختصاصت الرئيس أما ما دون ذلك فهو من اختصاص رؤساء الاحياء وغيرهم من المسؤولين وقس على ذلك كافة مشاكل الحياة الأخرى 

ولكن عندما نرى موقف مغاير تماما في مباراة الاهلي وانبي يتطلب تدخل الرئيس نجده لا يتدخل بل ويخرج المتحدث الرسمي للرئاسة ويؤكد أن مباراة الاهلي وانبي هي من اختصاص وزارة الرياضة في الغائها او تأجيلها ..


وتذكر أن مرسي هو رئيس مصر المنتخب لفتره رئاسية معلومة .. بعدها قد يأتي شخص آخر ذو توجهات أخرى أو أن يبقى هو ويجدد الشعب ثقته به إن رأوو منه ما يشفع له للبقاء لخمسة سنوات أخرى 


وعليه إن أخطأ مرسي انتقدناه وقومناه وإن أصاب اشدنا به وساعدناه .........


سيادة الرئيس نذكرك بالآتي 

• عهدا أخذته على نفسك عندما كلمتك والدة الشهيد محمد مصطفى ووالدة الشهيد إسلام حسن أن دماء أبنائهم لن تضيع وهي أمانة في رقبتك
• ستعمل على إعادة محاكمة قتلة الثوار بأدلة حقيقية وواضحة، وأكبر مجرم سيعاد محاكمته هو مبارك 
• اي مصري يستطيع مقابلتك دون ان يمنعه الحرس الجمهوري

كل ما سبق لا يستوفي أكثر من الاعلان في بدء ذلك ومصارحة الشعب يوميا بمستجدات تلك المواضيع


وأخيرا اعلم ان هدمك واسقاطك تتمثل في المعادلة التالية
تقدسيك+ الدفاع عنك بدون سبب = تجريحك+عدم اتاحة الفرصة لك




المجد للشهداء ... المجد للثورة




Saturday, 4 August 2012

حتى لا ننسى الوصف الكامل لقضية التمويل والمنظمات الاهلية



الحكومة ممثلة في الجنزوري وفايزة ابو النجا والمجلس العسكري الممثل في المشير حبوا يعملوا زي قرصة ودن كده للمنظمات الحقوقية والجمعيات الاهلية لانهم كانوا بيكشفوا فسادهم سواء في موضوع اسر الشهداء والمصابين او في موضوع الانتخابات – قبل حل البرلمان- فقالوا احنا لازم نخلص على الجمعيات دي خصوصا إن من ضمنهم مركز استقلال القضاء الخاص ب ناصر أمين واللي رافع قضية ضد واحد من رجالتنا ((مصطفى بكري)) المهم لما عملوا المداهمات ومسكوا ناس وقعدوا يحققوا كانوا مصدعيننا في التلفزيون بحق السيادة الدولية وان مصر لن تقبل مساعدات لجمعيات اهلية ممكن تخرب البلد وخلافه 

تطور الموضوع وهما مش واخدين بالهم لما اكتشفوا إن في ناس أمريكان ((تقيلة)) مشدودين في الموضوع خاصة إن الموضوع دخل النيابة ولازم محكمة وخلافه ومع اول جلسة للمحكمة وبعديها بكام يوم حصل ما يسمى بالتخلف الاداري اللي بصراحة يبين ان المجلس العسكري لا يصلح لادارة شؤون الجيش نفسة وده لانهم صرحوا في اول الموضوع إنه موضوع سيادي وحق الدولة ولا راد لحكم القضاء ولما أمريكا قالتلهم ما يصحش كده ورئيس الاركان جي وزار مصر واجتمع مع طنطاوي وعنان الموضوع اتغير 180 درجة لدرجة انهم يصرحوا ان الموضوع سياسي فقط والامور بسيطة وخلافه 

نستنتج من الموضوع اللي فات ده 4 حاجات:-
# الحكومة والمجلس العسكري عايزين يشدوا ناس في الموضوع خاصة إنهم بيكتشوا فساد الحكومة والمجلس 

# الحكومة والمجلس العسكري اكتشفوا ((بالصدفة)) إن من ضمن الناس اللي اتشدوا ناس أمريكان (( تقيلة ف أمريكا ((

# الحكومة والمجلس العسكري استجابوا (( ركعوا )) لإرادة الادارة الامريكية في منع حظر السفر الخاص بمواطنيهم 

# الحكومة والمجلس العسكري ضربوا عصفورين بحجر واحد إنهم يغلقوا المنظمات والجمعيات دي لما تروح القضية لدائرة تانية ويتحكم فيها ( غالبا باغلاقها ومصادرة اموالها وممتلكاتها ) وانهم ما يخسروش العلاقات الامريكية سواء بالمعونة او العلاقات الاخرى 


المشكلة الأكبر والأخطر هو تغني قضائنا الشامخ باستقلاليته وعدم خضوعه للضغوط الممارسه عليه .. ولكن للأسف بعد تهريب الأمريكان بمباركة من المجلس العسكري ومن قضاة التحقيق في الموضوع تم السكوت على الموضوع اللي تقريبا القضية تم حفظها أو اعدام ورقها بطريقة غير رسمية .. تدخل أمريكا في مصر موجود من أكتر من 30 سنة .. لكن للأسف فهمنا لتدخل أمريكا دائما مرتبط بالمعونة سواء الاقتصادية أو العسكرية 

ليه ماشوفناش اللي اشتكى من تزوير الانتخابات ضده في 2010 واغمى عليه ودخل المستشفى وقتها ليه دلوقتي بيتغنى بنزاهة القضاء مع العلم ان القضاة هما هما ما اتغيروش ؟؟ 

ليه لما تصدينا لموضوع هروب الأمريكان وخصوصا بعد الثورة واللي المفروض غيرت كتير من تصرفاتنا ليه لقيناهم هما أول ناس بتقول ده قرار سياسي مش قضائي ؟؟

إن كنا أشدنا بالقضاء المصري في بعض القضايا فإن الاشاده تعود إلى القاضي نفسه أما منظومة القضاء ككل فهي تحتاج إلى إعادة هيكلة كاملة من كم البيروقراطية التي تتمتع بها

وإن كنا نتغنى دائما بطهارة القضاء فاعلموا ان اللبن الابيض إن وقعت فيه نقطة حبر سوداء لأفسدته بالكامل 

المجلس العسكري مع منظومة قضاء مبارك وبعد سقوط الدستور وبعد الاستفتاء الانقسامي تم وضع اعلان دستوري فج في مضمونه ( وياريتهم حتى مشيوا عليه ) وبعد كل ده شرعوا قوانين غير دستوريه علشان يسقطوا – بقوانينهم – أول إراده يمكن غير حره ويمكن كمان تكون غير نزيهة لكنها غير مزوره وبعد اسقاط برلمان ما بعد الثوره ( وكلو بالقانون يابيه ) وبعد اعادة شفيق لسباق الرئاسه ( وكلوا بالقانون يا بيه ) وحتى بعد هزيمته سافر وهرب إلى الامارات ثم السعودية ... 

يجب أن لا ننسى أن دماء شهداء موقعة الجمل لسه في ايد شفيق ,ومن فضحه هم عناصر المجتمع المدني 

وزي ما حاكمتوا مبارك حاكموا شفيق.. الثورة هي من تسن القوانين وهي من تحكم .. لا شرعية لحكم العسكر .. ولا شرعية لبقاء شفيق طليقا... 

آخر كلمة:- عندما نجد بعد كل ما حدث أن أول تعليق رسمي لواشنطن وقتها هو ان القضاء المصري مستقل والحكومة الامريكية لم تدفع رشوة أو كفالة فإننا نجد أمامنا أما كلمة واحدة 

** لا تعليق **


Friday, 27 July 2012

فين التغيير ياريس ؟

فين التغيير ياريس ؟ 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وزير وأصبح رئيس وزراء .. وزير سابق وأصبح رئيس وزراء .. رئيس وزراء سابق وأصبح رئيس وزراء .. فين التغيير يا ريس اللي وعدت بيه ؟؟ 

من كل الاسماء الوطنية اللي اتعرضت عليك وكل الشخصيات القوية وفي الآخر وزير الري يبقى رئيس وزرا ؟؟ 

هل من انجازات الوزارة تثبيت العمالة أو انشاء مركز او مجلس افريقي وعليه تم اختياره كرئيس وزرا ؟؟ 

هل يعقل ان تكون مصر بلد النيل والبحرين الاحمر والابيض وفيها مناطق الى الآن مافيهاش نقطة مية واحده ؟؟ 

هل ده الانجاز اللي على أساسه تم اختيار الوزير وتكليفه بتشكيل حكومة الثورة المنتظره ؟؟

هل الصرف الصحي اللي مصر غرقانه فيه وهل البنية التحتية لشبكة الصرف وتمديدات المياه من اسباب اختياره كرئيس وزرا ؟؟ 

هل كل الحاجات دي تعتبر مقاييس النجاح اللي على اساسها تم اختياره كرئيس وزرا ؟؟؟

للأسف مازال النظام البيروقراطي في تشكيل الحكومات مازال هو من يحكم البلاد .. نجاح اساتذه كبار وعلماء أجلاء لم يشفع لهم يا سيادة الرئيس لاختيار أحدهم كرئيس للوزراء قادر على تحمل المسؤولية ؟؟ لماذا كل هذا التأخير في اعلان اسم رئيس الوزراء ؟؟ أين مصارحتك لشعبك ؟؟ ألم تعدهم في المؤتمر الوطني قبل اعلان النتيجة بيوم واحد أن المصارحة والشفافية هي الأساس إن فزت في الانتخابات ؟؟ وقتها أعلنا بل ومن قبلها دعمنا لك بكل شدة ليس حبا في جماعتك ولا كرها لها وانما لابعاد آخر مسمار قد يدق في نعش الثورة .. والأن هل تعتقد أن ما حدث طيلة ال 26 يوم الماضية من غموض وتضارب في التصريحات حول اسم رئيس الوزراء الجديد هل تراها كفيلة حتى نكمل دعمنا لك كما وعدناك ؟؟ 

كيف يمكن لك سيدي الرئيس تنفيذ برنامج ال (100يوم) عن طريق اللجان الشعبية والمساعدات الشعبية ؟؟ أنت تملك صلاحيات وحتى إن كانت منقوصة فعليك استخدامها لتنفيذ ما تقدر عليه نفسك من وعود قطعتها وللأسف لم تنفذ حتى الآن 

سنكون أعلى من كل تلك الخلافات وعليك بمصارحة شعبك بأن أجهزة الدولة لا تريد دعمك من مجلس عسكري ومن وزارة الداخلية وغيرها من المؤسسات التي مازال الفساد (معشش) فيها لدرجة لا يتحملها بشر .. 

أتمنى أن يخيب الله ظني في كل كلمة قلتها لك وأن تنفذ كل ما وعدت به ولكن ...
تذكر كلمتي الأخيره جيدا سيدي الرئيس

لماذا عندما يتمخض الجبل دائما في بلادنا يلد فأرا ؟؟