Saturday, 16 June 2012

وكلو بالقانون يا بيه


وكلو بالقانون يا بيه 



كتير جدا انتخبو شفيق يمكن خوف يمكن اعتياد على نظام عاشوا فيه من اول ما اتولدوا يمكن ويمكن ويمكن .. بس اللي لا يمكن هي محاكمة شفيق على جرائمه ..

حكم العسكر اللي فاق جبروته جبروت اعتى الدول الدكتاتورية ولكن بطريقة حديثة .. طريقة 2012 ( وكلو بالقانون يا بيه ) قانون وضعوا مبارك واعوانه ..

بعد سقوط الدستور وبعد الاستفتاء الانقسامي تم وضع اعلان دستوري فج في مضمونه ( وياريتهم حتى مشيوا عليه ) وبعد كل ده شرعوا قوانين غير دستوريه علشان يسقطوا – بقوانينهم – أول إراده يمكن غير حره ويمكن كمان تكون غير نزيهة لكنها غير مزوره وبعد اسقاط برلمان ما بعد الثوره ( وكلو بالقانون يابيه ) وبعد اعادة شفيق لسباق الرئاسه ( وكلوا بالقانون يا بيه ) وبعد هربه للامارات واللحاق بحبيبه عمر سليمان مهندس عمليات اغتيال الثوار يبقى ما بقاش قدام الشعب غير نزول الميادين .. 


براءات كل يوم لقتلة الثوار ( وكلو بالقانون يابيه )

حتى وان تم أسقاط المجلس العسكري – لا الجيش حتى لا يختلط الأمر على الجهلاء – فلن يتم محاكمتهم ( وكلو بالقانون يا بيه ) 

دماء شهداء موقعة الجمل لسه في ايد شفيق ..

حاكموا شفيق زي ما حاكمتوا مبارك .. الثورة هي من تسن القوانين وهي من تحكم .. لا شرعية لحكم العسكر .. ولا شرعية لبقاء شفيق طليقا...



حاكموا شفيق فيكفي أنه أول من استهتر بدماء أعز وأغلى الناس على قلوبنا.




المجد للشهداء ... المجد للثورة.

Saturday, 9 June 2012

دستورية الثورة




بدأنا نسمع كتير اليومين دول عن عدم دستورية قانون العزل وعن عدم دستورية الانتخابات وعن عدم دستورية شرعية المجلس العسكري طب ناخد الموضوع كده واحده واحده ونشوف موضوع دستورية دي ايه ؟؟

نفتكر كلنا طبعا خطاب المخلوع الشهير يوم 1/2/2011 لما طلب بتعديل مواد الدستور واعلن عدم ترشحه هو او اي من اولاده للانتخابات وقتها كان كلامه عقلاني جدا من الناحية الدستورية والقانونية لكن كان في نفس الوقت بتتولد شرعية جديدة اسمها شرعية الميدان وشرعية الثورة , اترفض الكلام ده شكلا ومضموناً لان الثورة كانت اسقطت وقتها شرعية مبارك كرئيس للبلد 


لكن من اول 11فبراير واول ما (كلف) المجلس العسكري لادارة شؤون البلاد تم للاسف اسوأ شيء يمكن فعله وهو (( تعطيل العمل بالدستور )) والجملة دي معناها خطير لأن الاصح كانت (( اسقاط الدستور كليا )) بعدها بشهر وكام يوم بدأو يلوحوا بتعديلات دستورية على دستور تم اسقاطه بالفعل من ثوار مصر وبعدها بكام يوم برضه ضرب المجلس العسكري الاستفتاء بعرض الحائط وأصدر اعلان دستوري واللي بسببه كل مهازل الانتخابات بتحصل دلوقتي وقد قالها الدكتور محمد محسوب عميد كلية الحقوق جامعة المنوفية في احدى حلقاته ومن احدى تغريداته (( العسكري يتوعد بإعادة دستور71))  .. 


وبالتالي فأي حد يتكلم عن دستورية او قانونية شيء الى الآن فان ابسط رد ان الثورة تَجُبُّ ماقبلها من قوانين ودساتير وبالتالي فإن شرعية المجلس العسكري باطلة وشرعية الاعلان الدستوري باطلة وشرعية الانتخابات باطلة وحتى وان كنا احسننا الظن لآخر مره في نية من يقومون على رأس البلد فإن النتيجة أبسط رد على أنهم لا يريدون الا شخص واحد فقط حتى يستمدوا منه بطشهم وهيمنتهم على كل مؤسسات الدولة 
حتى حكم المحكمة الدستورية واللي أبطل فيه البرلمان ( المؤسسة الوحيده القائمه على اختيار شعبي ) كان قائم على عدم دستورية قانون الانتخاب اللي هو أساسا موضوع من قبل المجلس العسكري .. يبقى الأصح محاسبة المجلس العسكري لوضعه قوانين غير دستورية أما بالنسبة لتسليم السلطه في 30يونيو فبعد كل الأحداث الماضية تأكد إن مافيش تسليم سلطه لأن المجلس العسكري عمره ما هيسلم السلطه التنفيذية والتشريعيه معا للرئيس المنتخب وده علشان يوجد شرعيه (غير موجوده أصلا ) قويه لبقاؤه في السلطه وكان أكبر دليل على ده هو صدور قرار وزير العدل الخاص بالضبطيه القضائيه لقوات الشرطة العسكريه وضباط صف المخابرات وتفسيره مش محتاج كلام 

(الفريق) شفيق هو مرشح المجلس العسكري رسميا سواء أعلن ده او نفاه .. مفهوم الدوله المدنيه اللي بيدعيه هو مفهوم أصيل للدوله العسكرية بكل الأحكام والقرارات اللي صدرت خلال الفتره الماضيه .. بعد انقلاب 1954 اللي كان وقتها الانقلابات العسكريه موجوده في كل مكان في العالم شاف المجلس العسكري طريقة أكثر سهوله لعمل انقلاب ولكن ( دستوري وقانوني ) على السلطه الوحيده المنتخبه في البلاد وبكده يبقى كل عوامل نجاح (الفريق) شفيق موجوده ومحققه ..

ذكرها البرادعي صريحة (( انتخاب رئيس في غياب دستور وبرلمان هو انتخاب رئيس له سلطات لم تعرفها أعتي النظم الديكتاتورية ))

بعد كل التحليلات السابقة يؤكد المجلس العسكري على سطوته الكاملة على السلطة باعلان دستوري ( سافر ) يقضي على هوية الدولة كاملة باعلانه رسميا ( الوصي ) على الشعب ومش هنتكلم كتير عن تفسيرات الاعلان الدستوري (الكماله) لأنه بكل صراحه اعلان واضح وصريح ان الرئيس ماهو الا * سكرتير * لوزير الدفاع

الثوره الناجحة لا تنتظر أي من مؤسسات الدوله لدعمها بل هي من تقوِم تلك المؤسسات وتمحوا كل مناظر الفساد بها



ان كنا طالبنا بمجلس رئاسي مدني فانه الوحيد القادر على لم شمل كافة أطياف الشعب حتى وان كنا اخطأنا في السابق فلا يجب ان نتمادى في خطأنا بالتعالي والتكبر على المشاركه في تحويل مصر من عسكرية الى مدنية ...

وأخيرا إن كانت هناك قوانين غير دستورية فاعلموا ان الثورة لم تذكر في الدستور .. 




 ** الثورة مستمرة والمجد للشهداء **