Thursday, 8 March 2012



اسكتش مسرحي عن دور الام قبل واثناء وبعد الثورة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


النوع الاول:- الام المصرية الاصيلة

الام:- ياابني قوم بقى ابوس إيدك المحاضرة هتفوتك ودي المراجعة قبل الامتحانات يمكن المدكتور يقول حاجة كده ولا كده تيجي في الامتحان الساعة بقت 8
الابن:- يصحى بتمهل ويبص للموبايل ويتصدم لما يلاقي الساعة 6ونص ويصرخ إييييه ده الساعة لسه 6ونص ينفع كده يعني إديكي ضيعتي عليا كام حلم كده
الام:- ياابني دي آخر سنة خلصها بقى باي شكل وشوف مستقبلك انا هروح اعملك كباية شاي واجهزلك الفطار على ما تغسل وشك
الابن :- (يتمتم) آل يعني خلاص المستقبل مستنيني علشان يكمل بيا ده لو ميكروباص كان سابني ومشي وجابله أي زبون من السكة

(على الفطار)
الام :- بيقولو في الاخبار الصبح ان الريس هيروح مجلس الشعب يفتتح الجلسة الاولى يعد الانتخابات خللي بالك بقى وانت رايح الجامعة الطريق اكيد هيبقى مقفول ومليان امن انا مش عارفة هو ليه يتعب نفسه ده راجل كبير معدي ال80 كان بعت ابنه احسن اهو بيساعده برضه
الابن:- وهو بيضحك ابنه إيه بس يا ماما ده لما واحد قاله شباب الفيس بوك ضحك وماعرفش يرد تلاقيه عمل لايك لكلنا خالد سعيد فالصفحة عملتلوا بلوك ولا تلاقي ماتلو 300 بقرة في المزرعة السعيدة


النوع الثاني:- الام المصرية أثناء الثورة



الام:- أخيييرا التلفون جمع من امبارح ونفسي اطمن عليك ياابني المهم انت كويس
الابن :- ماتقلقيش عليا ياماما انا كويس الحمد لله انا وصحابي قاعدين في الميدان جوا الصينية والناس بتحمينا المهم انتي عامله إيه أنا كان نفسي اروح امبارح بعد ما الجيش نزل بس بيني وبينك انا قلقت وقلت لازم نكون موجودين ونشوف هيعملوا إيه
الام:- ما تقلقش الجيش أكيد هيدافع عنكوا وعمرو ما هيضربكوا
الابن:- والله مش عارف ساعات أحس إنهم معانا وساعات أحس إنهم مش معانا ربنا يسهل والايام اللي جاية هنعرف هما مع مين
الام :- المهم انت موبايلك كده هيفصل شحن
الابن:- وهو يضحك ما تقلقيش عليا ياماما بالعكس ده هنا حبة كهربائية وربنا ناس كفاااائة عاملين أحلى شغل راحو خللوا عمدان النور شواحن للموبايلات لكل الانواع الناس دي فعلا بيعملوا الخير من غير مقابل
الام:- أهو ربنا يسترها عليكوا عرفت ان الريس هيقول خطاب جديد غير الاولاني تقريبا الموضوع كبر واحتمال يمشي
الابن:- مش عارف والله ياماما الناس هنا حاسة إن في حركة كده مش كويسة هيعملها أهو أدينا مستنيين
الام :- طب والنبي ياابني ابقى تعالى بكره ولو حبيت ترجع تاني براحتك بس ما تنساش وانت جاي تجيب معاك ب 3جنية عيش
الابن :- وهو يضحك عيييييييش يعني ما حصليش حاجة لغاية دلوقتي هنا عايزاني أموت في طابور العيش
الام:- وهي تضحك بعد الشر عليك ياحبيبي المهم تجيلي بالسلامة خللي بالك من نفسك


النوع الثالث:- أم الشهيد



الام وهي ثابتة ولكن دموع تنساب منها غصب عنها في الذكرى الاولى لوفاة ابنها وتقول لاخوها (خال الشهيد)
تفتكر هو دلوقتي عارف اللي حصل للبلد اللي نزلمع صحابو علشان يقولو كلمتهم ليها انا متأكده إنه لو يعرف اللي هيحصل ما كانش نزل
الخال:- ما تقوليش كده بالعكس ابنك عمل اللي احنا في سننا ما عرفناش نعملة او كان نفسنا نعمل زييه بس ماكانش فيه اللي يشجعنا
الام:- كان عندي أمل لما الجماعة اللي ماسكين البلد قالوا إنهم هيجيبوا حقوق الولاد اتعشمت فيهم خير وخصوصا بعد ما شفت منظر التحية العسكرية غصب عني دموعي نزلت وافتكرت انه بيعملها لابني لواحده بس خسارة 
الخال:- ما هو علشان كده الناس فهمت وعرفت إنهم عمرهم ما هيجيبوا حد لانهم مشتركين في الحكاية من أولها
الام:- طب واللي قتل ابني عارف ينام ؟ احساسه إيه لما يرجع لاهلة ولولاده وهو بايده قنص ابني ؟ (وتمسك بتقرير الطب الشرعي اللي بيوضح فيه ان ابنها استشهد قنصا في مساء يوم موقعة الجمل)
الخال:- ربنا هياخدلك حقك منه
الام:- الحق عند ربنا مش بيضيع بس حق ابني عند الناس ضاع  وتتذكر الاحداث بدءأ من احداث مسرح البالون 



الذكريات مع اضاءة خافتة 
مسرح البالون ماسكة صورة ابنها وبتطالب بحقه
أول جلسة لمحاكمة ماسكة مبارك صورة ابنها وبتطالب بحقه
أحداث محمد محمود ( كانت من المعتصمين المطالبين بحق ابنها ) ماسكة صورة ابنها وبتطالب بحقه
أحداث مجلس الوزراء ماسكة صورة ابنها وبتطالب بحقه
الذكرى الاولى للثورة ماسكة صورة ابنها وبتطالب بحقه
الذكرى الاولى لاستشهاده مازالت ماسكة صورة ابنها وبتطالب بحقه

اسدال الستار مع موسيقى تعبيرية

1 comment: